Inspiracją do napisania tego tekstu była książka Sarah Hendrickx „Kobiety i dziewczyny ze spektrum autyzmu od wczesnego dzieciństwa do późnej starości”, którą polecamy każdemu, kto zajmuje się diagnozą osób ze spektrum i każdemu, kto podejrzewa u swojej córki zaburzenia ze spektrum.
Trochę historii:




Autyzm jest stosunkowo nowym zaburzeniem. Wciąż nie ma wystarczających źródeł i narzędzi badających zaburzenia ze spektrum autyzmu. Nieustannie powstają nowe badania i testy pomagające diagnostom.
Najważniejsza jest jednak obserwacja i doświadczenie klinicystów oraz stała współpraca z rodzicami.
Podsyłamy najważniejsze cechy mogące wskazywać na ASD.
- ciekawość świata mogąca przejawiać się w uporczywym zadawaniu pytań
- bardzo wysoka intensywność emocji/ wahania nastroju
- wrażliwość sensoryczna (nadwrażliwość wzrokowa/słuchowa/dotykowa)
- wysokie poczucie sprawiedliwości, empatia dla osób „słabszych”
- perfekcjonizm, wysokie wymagania wobec siebie
- niepokój/ lęki/ zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, zaburzenia odżywiania
- talenty muzyczne (doskonały słuch), pisanie, czytanie, twórczość artystyczna, szybkie przyswajanie języków obcych
- problemy z motoryką dużą, niezdarność
- problemy ze snem
- martwienie się wydarzeniami, które miały miejsce danego dnia
- nietolerancje pokarmowe
- nadmierna empatia i opiekuńczość
- silne zainteresowania, nad wyraz dojrzałe lub odwrotnie (niedojrzałe, nieadekwatne do wieku)
- trudności z proszeniem o pomoc
- problemy z asertywnością (odmawianiem), wyznaczaniem granic
- naiwność powodująca wykorzystywanie przez otoczenie
- problemy z tożsamością płciową
- samookaleczanie się
- diagnozy współwystępujące: ADHD, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia odżywiania, zaburzenia obsesyjno- kompulsywne
Jeśli coś Cię niepokoi, skontaktuj się ze specjalistą.